A
gyermek nevelésének elsődleges színtere a család, melyet az
elsődleges szocializációs színtérnek is nevezünk. Az egyén
társadalmi helyzetét a legtöbb kultúrában a család határozza
meg, valamint a családból hozott minta befolyásolja. A
társadalomba való beilleszkedés folyamatát nevezzük
szocializációnak, melynek során a csecsemő identitással
rendelkező személlyé, a társadalom tagjává válik a különböző
társas interakciók révén. A gyermek a szocializáció során
megismeri és elsajátítja az adott társadalomban szokásos
viselkedést, annak szabályait. A társadalmi normák, értékek
egymással összefüggő tevékenységekre vonatkozó rendszerét a
szociológia társadalmi intézményeknek nevezi. Ezek a család, az
oktatási rendszer, a gazdasági rendszer, a politikai intézmények.
(Andorka, 2003.) A nevelés színtereit tekintve megkülönböztetünk
formális és informális színtereket. Írásomban az
informális nevelés legfontosabb színterével, a családdal
foglalkozom.
A
család a társadalmi kiscsoportok egyike. Az egyének olyan
együtteseit nevezzük csoportnak, amelyeket valamely közös vonások
jellemeznek, kötnek össze. A kiscsoportok tagjai jól ismerik
egymást, szoros kapcsolatban állnak egymással. A szociológia azt
a kiscsoportot nevezi családnak, melynek tagjait házassági vagy
tartós együttélési kapcsolat, valamint vérségi kapcsolat fűzi
össze. (Andorka, 2003.)
A
családi színtérre a tagok nem egyszerűen belépnek, hanem a
család reprodukálja magát.
Alapvető funkciói:
- gazdasági
- társadalmi
- biológiai
Családmagnak
vagy nukleáris családnak nevezzük a házaspárt, a házaspárt
gyermekkel, valamint az egy szülőt gyermekkel.
Házasságtípusok:
- monogám
- poligám
- csoportházasság
Murdock
(1957) szerint az emberiség történetében a monogámia volt a
leggyakoribb házasságtípus. A fejlettség alacsonyabb szintjén
álló társadalmakban gyakoribb volt a poligínia (a poligámia azon
formája, amikor egy férfinak több felesége van), azonban a
társadalmi modernizációnak köszönhetően ez csökkenni látszik
azokban a muszlim társadalmakban is, ahol a Korán engedélyezi a
többnejűséget. (Andorka, 2003)
Régebbi
korokban a házasságok a szülők által tervezetten, gazdasági,
társadalmi szempontok figyelembe vételével jöttek létre.
Vagyonegyesítés, társadalmi pozíciók megerősítése voltak a fő
szempontok. A mai modern társadalmakban elsősorban érzelmi
kapcsolaton alapulnak a házasságok. Az érzelmek változásával és
a gazdasági kényszerhelyzetek gyakoriságának csökkenésével
azonban gyakoribbá és elfogadottabbá válnak a különválások.
Ezek komoly hatással vannak a családon belül élő gyermekekre.
Kozma
Tamás részletesen foglalkozik a család szocializációs
funkciójával. A család folyamatosan változik, részben a
gazdasági, társadalmi átalakulások miatt, részben az emberi élet
biológiai ritmusa miatt. A szocializációs funkciók is aszerint
változnak, hogy a családi fejlődés melyik szakaszban tart.
(Kozma, 1984.)
Családfejlődési szakaszok:
- gyerek nélküli házaspár
- kisgyermeket nevelő házaspár
- iskoláskorú gyermeket nevelő család
- serdülőkorú gyereket nevelő család
- felnőtt, de otthonélő gyereket nevelő család
- gyerek kirepült, de aktívan dolgozó házaspár
- nyugdíjas házaspár
A gyermek szempontjából a család következő funkcióit
sorolhatjuk fel:
- gondozás
- biztonságérzet megteremtése
- beszédtanulás
- első interakciós tér (kontaktusba lép másokkal)
- szociális viselkedés (példaképek felfedezése, utánzás, szülői modell)
- identitás kialakulása
A
család, mint elsődleges nevelő közösség, meghatározó.
Bourdieu kulturális tőke elmélete (1978) szerint a szülői házban
és baráti csoportokban elsajátított kultúra (kulturális tőke)
annyira meghatározó erejű, hogy az iskolai oktatás képtelen
változtatni rajta. (Andorka, 2003)
A családi nevelési hatások tengelyei:
1. A család érzelmi
légköre: - vonzó vagy taszító légkör
- a tengely két véglete a hideg és a meleg érzelmi légkör.
2. A nevelés
rugalmassága: - a bizalom, együttműködés, önállóság
-
gátlás, kudarcfenyegetés, korlátozás
- a
két véglet a nyílt és a zárt nevelés.
3. A követelmények
határozottsága: -a normák kialakításának szintje
-
határozottság, normák betartása
-
kiszámíthatatlanság
-
a két véglet az erős és a gyenge követelés
A családi nevelés típusai:
- Harmonikus nevelés (meleg- nyílt)- igényei a gyerekekhez alkalmazkodnak.
- Liberális nevelés (meleg- nyílt- gyenge)-a felállított követelményeket nem tudja betartani.
- Ambiciózus vagy normatív nevelés (meleg –zárt –erős)- biztonságban, szeretben, de mereven nevel.
- Túlgyámolító (meleg –zárt –gyenge)- passzívan gátolt a gyerek, mert a szülő mindent helyette megcsinál.
- Demokratikus vagy hideg nevelés (hideg – nyílt- erős)- elvárásokat a gyerek képességeihez irányítja, túl racionális.
- Elhanyagoló nevelés ( hideg- nyílt- gyenge)-érzelmi téren hanyagolt, anyagi téren ellátott nevelés.
- Kemény nevelés (hideg- zárt- erős)- a nevelés alapja a félelem keltés, fenyítés, parancs, büntetés.
- Diszharmonikus nevelés ( hideg- zárt-gyenge)- szeretethiány, fejlesztő hiányok, a nevelési eszközök: szidás, megalázás.
A családi háttér, a
szocializáció meghatározó a gyermek intézményes nevelése
szempontjából is. A társadalmi különbségek még a gyermekek
nyelvhasználatában is megmutatkoznak, valamint jelentőséggel bír,
hogy a családban milyen gyakorisággal és intenzitással találkozik
a gyermek az iskolai követelményeknek megfelelő magasabb
műveltséggel: milyen könyvek találhatóak meg a háztartásban,
milyen zene- és színműveket kedvel a család, milyen gyakran
járnak kiállításra, múzeumba, de a különórák megválasztása
is befolyásoló tényező.
Természetesen az
örökletes tényezőket sem lehet figyelmen kívül hagyni. Mivel
azonban a genetikai adottságokon nem lehet változtatni, fontos
társadalmi kérdés, hogy elősegíthető-e a hátrányos helyzetűek
családon belüli nevelésének javítása. Véleményem szerint
igen, az intézményes nevelés pozitívan befolyásolhatja a nehéz
sorsú fiatalok integrálódását a társadalomba, elősegítheti
tanulásukat, kultúrálódásukat, ezáltal megteremtve a
lehetőséget az ő majdani családjukban végbemenő változásoknak,
a társadalmi felemelkedésnek.
Kép forrása: mediarosta.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése